Biodiversiteit

Van tuinieren naar echte biodiversiteit
De manier waarop natuur in Fryslân onderhouden wordt is heeft veel weg van tuinieren, het is veel te rigoureus en dwingend. Echte natuur ontstaat door een langdurig proces waarbij het de kunst is niet te veel te sturen. D66 vindt dat er een andere manier van denken nodig is om de natuur te beschermen en meer biodiversiteit te creëren, namelijk: het denken in ecosystemen.

In plaats van het beschermen van specifieke plant- en diersoorten gaan we over op het beschermen van de verschillende systemen die in de natuur bestaan en waarvan deze plant- en diersoorten onderdeel zijn.

D66 wil dat de provincie de natuur zo inricht dat ze minimaal onderhoud nodig heeft en de  omgeving bij dit onderhoud betrekt. Laat bijvoorbeeld – net als in Súdwest Fryslân- een schaapskudde het land vrij begrazen  zodat het landschap open blijft. Kortom: vind niet te veel van hoe de natuur er uit zou moeten  zien, maar ga op zoek naar oplossingen die bij de natuur passen.