Regiobesite Noordwest Fryslân

Op 27 mei stond voor de nieuwe Statenleden in Fryslân het vierde regiobezoek op het programma. Na het zuidwesten,  Het zuidoosten en het midden van de provincie (Leeuwarden) stond dit keer het noordwesten op het programma.

Tot nu toe zijn er op ieder regiobezoek prachtige projecten aan ons gepresenteerd. Maar de projecten die gisteren op het programma stonden spanden tot nu toe echt de kroon. De Afsluitdijk, Thialf en Sport Fryslân. Drie (toekomstige) paradepaardjes van onze mooie provincie.

Zelf rij ik regelmatig over de Afsluitdijk heen op weg familie. Voor mij en veel anderen zo gewoon. Je vergeet op die manier maar al te makkelijk dat de afsluitdijk eigenlijk ongelofelijk bijzonder is. Met de hand aangelegd, beschermt deze dijk ons achterland al meer dan 80 jaar. Een voorbeeld van menselijk vernuft. Maar 80 jaar later weten we ook dat deze dijk enorme invloed heeft gehad op de natuur eromheen. We weten ook dat deze dijk aantrekkingskracht uitoefent op duizenden toeristen die ieder jaar naar Nederland komen. En tenslotte weten we dat de dijk ons vele mogelijkheden biedt op het gebied van groene energie. Tijdens het regiobezoek werden ons plannen gepresenteerd waarin al deze elementen en meer samenkomen in “De Nieuwe Afsluitdijk”.  Ambitieuze plannen voor onder andere een vismigratierivier en een nieuw bezoekerscentrum.  De Afsluitdijk als plek van innovatie, informatie en recreatie. Het klinkt aanlokkelijk! Het is een van de onderwerpen waar PS zich volgende winter over zal uitspreken. Met een beetje vaart graag, want het bezoekerscentrum zou in 2018 (Het jaar van de Culturele Hoofdstad) al moeten openen…

De karavaan trok verder richting Franeker.  In het sportcentrum “de Trije” werden de nieuwe Statenleden als eerste voorgelicht over het wel en wee rondom Thialf. Foto’s en filmpjes van de opgebroken “heilige ijsvloer” waren schokkend maar de verzekering dat er in oktober geschaatst kan worden maakte veel goed.

Ongewoon voor Statenleden, moesten wij daarna in de benen! In het kader van een voorlichting over Sport Fryslân hebben de Statenleden aan den lijve kennisgemaakt met sporten als rolstoelbasketbal, Fierljeppen en een stukje professionele schaatstraining. Een goed moment om onze competitieve aard de ruimte te geven maar ook om weer eens te beseffen hoe belangrijk bewegen is voor iedereen. Sport Fryslân doet hier ontzettend goed werk in maar blijft zoeken naar nieuwe mogelijkheden om bijvoorbeeld jonge kinderen en hun ouders te bereiken en actief te krijgen. Aan ons werd deze vraag dan ook meegegeven. “Hoe kunnen we mensen nog beter en nog meer bereiken om hen bewust te laten worden van het belang van bewegen en gezond eten?”. Suggesties zijn welkom! Ook de fractie zelf zal hierover blijven nadenken.

Hoewel ik terwijl ik dit schrijf mijn spieren nog wel voel (en de plek waar ik mezelf in mijn oneindige elegantie met een fierljepstok in het gezicht sloeg) ben ik erg blij opnieuw te hebben mogen meemaken wat een energie en mooie plannen er in Fryslân zijn.  Ik zie uit naar het vervolg!

Gepubliceerd op 29-05-2015 - Laatst gewijzigd op 29-05-2015