Hawar

Kunst geeft politiek een menselijk gezicht

De zon was nog niet op. Witte nevel bedekte het land. Daarboven tekende een laag teer violetblauw en doorschijnend roze zich tegen de lucht af.

Kalm gitaargetokkel en een melodieuze vrouwenstem doorbraken de stilte. Afgewisseld door een lage mannenstem en de klanken van een Afrikaans snaarinstrument.

Op de achtergrond het silhouet van een vrouw te paard. Haar wapperende haren zijn het tegenwicht voor zijn uitwaaierende staart.

Het paard draaft over het land. Zijn oren gespitst voor wat komen gaat, elke vezel in zijn lijf gespannen.

Ondertussen kwam de zon op.

Zo werden de deelnemers aan ‘Ontwakend landschap.’ gewekt, een bijzonder overnachtingsevenement op het land van een biologische boerderij bij Heeg, waar de avond tevoren de voorstelling ‘Koning van het Grasland’ te zien was.

Thema van de voorstelling was de verhouding tussen mens en natuur, toegespitst op het dilemma waar boeren mee worstelen: de keuze tussen een bedrijfsvoering gericht op kwantiteit en wereldmarkt die de bodem uitput of een bedrijfsvoering gericht op kwaliteit, diversiteit en bodemleven.

Het dilemma werd geïllustreerd aan de hand van de MKZ (mond en klauwzeer)-crisis in 2001. Daarbij werden enorme hoeveelheden vee preventief gedood om schade aan het imago van het Nederlandse vleesindustrie te voorkomen.

Door deze verhaallijn liep nog een andere : het menselijke drama in het leven van de hoofdpersonen. De boer had met de zijn tractor hun enige -na IVF behandeling geboren- zoontje overreden.

De combinatie van beide verhaallijnen èn het overtuigende acteerwerk hielden

de aandacht van het publiek van begin tot eind gevangen; een abstract maatschappelijk thema kreeg daardoor een menselijk gezicht.

Eind juni behandelden we in de Provinciale Statenvergadering de Beleidsbrief Duurzame Landbouw. De discussie naar aanleiding daarvan draaide om hetzelfde dilemma als de voorstelling . Met dat verschil dat alle stukken die we moesten lezen het dilemma niet zo invoelbaar over het voetlicht brachten als de voorstelling ‘Koning van het Grasland’.

Acteur en voorzitter van de Academie voor Kunsten en Wetenschappen Gijs Scholten van Asschat zei onlangs in een interview dat voorstellingen meer zeggen dan woorden. ‘Ze vertellen een verhaal en prikkelen de verbeeldingskracht’ stelt hij. En:‘ De politiek mist visie’. Visie vraagt om verbeeldingskracht. Kunst voedt de verbeeldingskracht. Daarin ligt in zijn ogen de betekenis van kunst.

Ik deel zijn opvatting van harte.

Kunst vertaalt abstracte thema’s in vormen en beelden die we zien en ervaren. Aan het effect daarvan kan geen beleidsstuk tippen.

Het zou mooi zijn als we dit gegeven onderdeel maken van ons politieke doen en laten Door -als ons weer keuze wordt gevraagd- eerst na te gaan of er een voorstelling over is gemaakt.

Dan kunnen we die beter eerst gaan zien.

Gepubliceerd op 14-09-2017 - Laatst gewijzigd op 28-09-2017