Els Borst Netwerk Fryslân

Welkom op de pagina van het Els Borst Netwerk (EBN) Fryslân.

In de zomer van 2018 heeft een aantal D66-dames een Friese afdeling van het Els Borst Netwerk opgericht. Het doel van dit netwerk is meer vrouwen in Fryslân politiek actief krijgen. Om dit te bewerkstelligen, wordt er ingezet op netwerken, ontwikkeling (zowel politieke vaardigheden alsook persoonlijke ontwikkeling) en discussie ontlokken. Door onder meer workshops aan te bieden en activiteiten te organiseren willen we vrouwen in Fryslân betrekken bij het politieke vlak.

De organisatie van EBN-Fryslân bestaat uit:

• Abby Russchen (lid afdeling D66 Leeuwarden)
  • Mirjam Bakker (wethouder Sudwest Fryslân)
  • Ojanne de Vries – Chang (Gemeenteraadslid D66 Heerenveen)
  • Raquel García Hermida-van der Walle (regiovoorzitter D66 Fryslân, lid afdeling D66 Zuid-Oost Fryslân)
  • Nicky Kruizinga – Hylkema (Regiobestuur, lid afdeling D66 Heerenveen)

Lijkt het je leuk om de organisatie te versterken of wil je meedenken over het organiseren van events, voel je vrij om contact op te nemen via ebn@d66friesland.nl.

Activiteiten

Het EBN-Fryslân heeft al een aantal succesvolle activiteiten achter de rug, en bereidt zich voor het nieuwe politieke jaar met de Tweede Kamer- en Gemeenteraadsverkiengen in het vizier.

Een overzicht van de activiteiten tot nu toe:

Kick-off event: 14 oktober 2018

Het EBN-Fryslân kick-off event van vond plaats in Proefverlof & eetlokaal Leeuwarden. Tweede Kamerlid Paul van Meenen kwam spreken met aansluitend een discussie op het gebied van onderwijs en emancipatie. Als afsluiting was er een gezamenlijke lunch.

Internationale Vrouwendag 2019 en 100 vrouwenkiesrecht

Door middel van de huiskamersessies zijn we stilstaan bij zowel Internationale Vrouwendag als het 100-jarig bestaan van het vrouwenkiesrecht. Dit hebben we gedaan door vrouwen uit onze eigen provincie aan het woord te laten. Vrouwelijke volksvertegenwoordigers van D66 Fryslân zijn met andere vrouwen in gesprek gegaan.

Filmavond – Knock down the House

Op 17 oktober kwam een groep vrouwen bij elkaar om samen naar de spraakmakende documentaire Knock Down the House te kijken, gevolgd door een levende discussie.

Internationale Vrouwendag 2020 – Discussielunch over vrouwen en armoede

Het EBN Fryslân organiseerde dit jaar op Internationale Vrouwendag een discussielunch met als thema armoede. Diverse sprekers waren uitgenodigd op Sportbedrijf Drachten om over dit onderwerp mee te praten. Want hoe zit het eigenlijk: raakt armoede vrouwen sneller en harder? En wat zijn mogelijke oplossingsrichtingen? Zou het basisinkomen dé toekomstbestendige keuze kunnen zijn?

Naar aanleiding van dit event en de discussie die volgde heeft het EBN-Fryslân input geleverd voor het concept verkiezingsprogramma.

In gesprek over de docuserie Hillary: 19 mei 2020

Vanwege corona heeft EBN-Fryslân haar eerste digitale activiteit georganiseerd. Op 19 mei gingen we met elkaar de docuserie Hillary bespreken.

De vierdelige documentaire serie toont een opmerkelijk portret van het leven en de carrière van Hillary Clinton, een van de meest bewonderde en verguisde vrouwen ter wereld. Regisseur Nanette Burstein kreeg ongekende toegang tot de Amerikaanse voormalige presidentsvrouw, senator, staatssecretaris en presidentskandidaat.

Volg ons op social!

Facebook: https://www.facebook.com/EBNFryslan

Twitter: @EBNFryslan

LinkedIn: https://www.linkedin.com/groups/8685209/

Lid worden?
Lid worden van het Els Borst Netwerk? Meld je hier aan.

Laatst gewijzigd op 10 juni 2020