Ursi Frehner

• Toerisme & recreatie
  • Friese taal
  • Regio: Zuidwest, Noordoost & Friese meren

Ursi Frehner is van oorsprong Zwitserse, maar woont tegenwoordig al meer dan 30 jaar in Fryslân. Ursi, is getrouwd, moeder van twee kinderen en woont in Bantega. Ze heeft een communicatiebureau op het gebied van tekst en vormgeving.

Zij ziet zichzelf als een groene democraat. Al sinds haar jeugd borrelt alsmaar weer de vraag op; ‘Wanneer doet de politiek eindelijk iets aan de milieuvervuiling en roofbouw op onze planeet?’ Een vraag die zij en velen met haar zich vandaag de dag nog steeds stellen. Als inwoner van een klein plattelandsdorp ziet Ursi zichzelf als de stem van de kleine kernen en van het voeteneind van de provincie. Naast haar aandacht voor milieuvervuiling en de roofbouw op onze planeet is Ursi ervaringsdeskundige in burgerinitatieven en referenda. Met haar Zwitserse achtergrond zitten deze diep in haar DNA.

Ursi is, zoals velen van jullie weten, al lange tijd actief voor D66 in Fryslân. Zo vervulde zij zeven jaar het fractievoorzitterschap van D66 Lemsterland. Daarnaast was zij secretaris voor Platform Duurzaam Fryslân en Noordenwind. De afgelopen twee jaar was zij nauw betrokken bij het opstarten van Dorp Centraal, de lokale energiecoöperatie van de buitendorpen van Lemsterland.

Zij ziet als de taak van deze generatie om nieuwe innovatieve en duurzame antwoorden te vinden op de vraagstukken van vandaag. Of zoals ze zelf zegt; ‘Ik wil onze kinderen een duurzaam en toekomstbestendig Fryslân nalaten met een vitale, innovatieve, circulaire economie.’

Meer van Ursi Frehner