Raquel García Hermida-van der Walle

37 jaar

Gorredijk

Raquel is contactpersoon binnen het bestuur voor Smallingerland, en als backup voor Zuidoost-Fryslân.

Functieprofiel regiovoorzitter

De voorzitter beschikt over communicatief talent en een breed maatschappelijk netwerk. De voorzitter is een ervaren en stevig bestuurder, met het vermogen zijn/haar netwerkgerichtheid te gebruiken ten voordele van de partij. De voorzitter koerst met zijn/haar medebestuursleden richting een veerkrachtig en weerbaar bestuur waarin het gedachtegoed is verankerd. Met betrokkenheid en belangstelling stuurt de voorzitter naar de beste resultaten. Als inspirerende persoonlijkheid weet de voorzitter profiel aan de afdeling te geven en leden aan haar te binden. Hij/zij stuurt het bestuur en de regio krachtig aan, is politiek sensitief en zorgt voor optimale samenwerking met de verschillende actoren. Als interne en externe vertegenwoordiger van de afdeling geeft de voorzitter leiding aan de
regio.

Taken, verantwoordelijkheden, resultaatgebieden:

• Is verantwoordelijk voor een goedwerkend bestuur;
  • Is de verbindende factor tussen de bestuursleden en zorgt voor een goede taakverdeling binnen het bestuur;
  • Verbindt de afdelingen in de regio Fryslân en stimuleert een constructieve samenwerking tussen de afdelingen en met de regio;
  • Verbindt de PS-fractie en de politieke bestuurders met de regio en haar leden;
  • Creëert de kaders voor de selectie van bestuursleden via de ALV;
  • Verbindt de regio, fractie, bestuurders, afdelingen, landelijk, stad, gemeente(n), maatschappelijke ontwikkelingen, al dan niet via andere bestuursleden, met elkaar en is zich bewust van de reikwijdte en de mogelijkheden van het bestuur;
  • Onderhoudt een breed netwerk binnen de partij;
  • Werkt aan verdere professionalisering en uitbreiding van de regio;
  • Organiseert samen met de secretaris de ledenvergaderingen;
  • Signaleert issues (binnen de afdelingen/besturen/leden) en geschillen, acteert daarop proactief en schakelt de juiste mensen in om de issues op te lossen, waarbij hij/zij zorgdraagt voor de continuïteit van de regio/bestuur/afdeling;
  • Enthousiasmeert vrijwilligers en kan hen effectief aansturen.

Competenties:

• Besluitvaardigheid: Beslissingen nemen door middel van het ondernemen van acties, of zich vastleggen door het uitspreken van meningen.
  • Leervermogen: Open staan voor nieuwe informatie, deze opnemen en toepassen. Initiatieven nemen om nieuwe informatie tot zich te kunnen nemen en van praktijkervaringen leren.
  • Netwerkgerichtheid: Het vermogen te werken in teamverband en, zowel binnen als buiten dit team, relaties op te bouwen, te onderhouden en te benutten die nu of in de toekomst van belang kunnen zijn om werk gerelateerde doelen te realiseren.
  • Onderhandelen: Het bereiken van een goed resultaat zonder relaties te schaden, wanneer sprake is van tegengestelde belangen.
  • Politieke sensitiviteit: Doorzien van maatschappelijke en politieke processen, zien van politieke kansen en gevaren, en beschikken over verbindend vermogen.
  • Verbinden: Geeft richting en binding aan een groep of gemeenschap. Brengt doeltreffende samenwerkingsverbanden tot stand en handhaaft deze, fungeert als (ver)bindende schakel en bruggenbouwer.
  • Visie: Vermogen zaken in een breder kader te zetten en uit te dragen; conceptueel en beleidsmatig denken met daarbij de lange termijn voor ogen.