dinsdag 1 februari 2022

Kijkje in de Staten: januari

Met hernieuwde energie begonnen we in januari aan het Energieprogramma. Een belangrijk stuk waarvan we hoge verwachtingen hadden. Helaas viel de daadwerkelijke inhoud van het programma tegen. We hadden daarom constructief een flink aantal voorstellen voorbereid. Het programma moest verder uitgewerkt worden met meer participatie van onze inwoners, meer aandacht voor mensen met een kleine beurs en meer sturing op de netcapaciteit. Ook stelden we voor om de positie van Provinciale Staten te versterken, zoals eerder was afgesproken in de Staten.

Waar in de commissie voorafgaande aan de Statenvergadering een goed debat werd gevoerd, bleef het tijdens onze bijdrage oorverdovend stil. Geen vragen over onze moties door collega Statenleden en vragen aan het college werden nauwelijks beantwoord. Het dualisme in deze Staten is soms ver te zoeken. We balen er, samen met andere oppositiepartijen als ChristenUnie en GroenLinks, van dat het ons dit keer niet gelukt is om coalitiepartijen te overtuigen. De coalitie stemde de afspraak over de positie weg, terwijl zij eerder nog voor die afspraak stemden.

Maar we laten ons hierdoor niet uit het veld slaan. Vol goede moed gaan we door met het verspreiden van ons sociaal-liberale geluid. Voor een duurzame provincie, waar we iedereen vrij laten, maar niemand laten vallen. We zullen ons de komende tijd ook extra inzetten voor al onze geweldige afdelingen die weer de gemeenteraadsverkiezingen ingaan! Wij wensen alle afdelingen heel veel succes!