dinsdag 20 oktober 2020

D66 stelt mondelinge vragen over  nieuw uitstel Friesenbrücke

D66 zal woensdag tijdens het vragenuurtje van Provinciale Staten vragen stellen over het nieuwe uitstel van de aanleg van de Friesenbrücke bij Leer(D)

Eerst zou de brug in 2021 klaar zijn. Dit werd al snel uitgesteld naar 2024 omdat er pas dit jaar met de bouw kon worden begonnen. Deze datum is nu al verschoven naar 2030. Ruim 15 jaar nadat de brug werd geramd door een schip.

Niet alleen de datum waarop de verbinding weer in gebruik kan worden genomen schuift steeds verder op, ook de kosten lopen steeds verder op. De eerste ramingen spraken over 29 miljoen, maar de nieuwste ramingen gaan uit van 96 miljoen euro.

Dit samen maakt dat er misschien andere,  betere keuzes te maken zijn.

Het openen van de brug voor scheepvaart duurde 10 minuten. Met de verwachte toename van het treinverkeer in de toekomst, waardoor de brug wellicht niet meer twee keer per uur open kan, is dit een enorme belemmering voor de scheepvaart. Een Friesentunnel zou wat de D66 betreft een betere keuze zijn.

De D66 fractie wil daarom van de gedeputeerde weten of zij op de hoogte is van de nieuwste vertraging in het aanleggen van de Friesenbrücke en de nieuwste financiële  ramingen. Ook wil de fractie weten of de gedeputeerde het met hen eens is dat voor dit bedrag een tunnel zeker een te overwegen optie is.

Romke de Jong: “ it is wichtich dat dizze ynternasjonale spoarferbining fluch wer yn gebrûk nommen wurde kin. Mei de oanlis fan de Lelylijn yn ús achterholle is it goed no duorsume karren te meitsjen foar in maksimale ferbining mei Dútslân.”

Lelylijn