vrijdag 21 augustus 2020

Tweede Kamerleden op werkbezoek in Fryslân

Op 20 augustus 2020 brachten de Tweede Kamerleden Jan Paternotte, Rutger Schonis en Antje Diertens een (werk)bezoek aan Fryslân. Vanwege de Coronamaatregelen konden er helaas maar een beperkt aantal mensen mee. Daarom hierbij een kleine impressie van hoe de dag is verlopen.

Om 11 uur werden de Kamerleden en Romke ontvangen door de commissaris van de Koning, de heer Brok. Na een rondleiding door de Statenzaal en koffie met oranjekoek volgde een overleg met gedeputeerde Fokkens over de Lelylijn.

Voor de Statenfractie van D66 Fryslân is de Lelylijn een speerpunt. Een oplossing voor de “flessenhals” bij Meppel, tijdswinst, maar bovenal een mogelijkheid om wonen op het platteland met werken in de Randstad te combineren. Dit zou een goed antwoord zijn op de verwachte krimp in het Noorden die de leefbaarheid niet ten goede komt.

Na het digitale overleg met de gedeputeerde vertrok het gezelschap naar Wetsus. Hier werd het belang van zuinig omgaan met water nog maar eens benadrukt. Na een korte uitleg over wat Wetsus allemaal doet (binnen een bescheiden budget) en een rondleiding langs de laboratoria gingen we verder naar Sneek. In Sneek hadden we een bijpraatsessie met raadsleden en wethouder over onder andere investeren in digitalisering, sport en vitaliteit voor de leefbaarheid en het versterken van de lokale economie. Ook spraken we over de enorme dreiging die boven de culturele sector hangt in Fryslân en hoe decentralisatie invloed heeft op het bestuur.