donderdag 25 oktober 2018

Scholierenkorting OV een feit

D66 vindt dat passend onderwijs voor iedere scholier bereikbaar moet zijn.
De betaalbaarheid van het OV mag dit niet belemmeren voor jongeren op het platteland. Daarom hebben wij de gedeputeerde gevraagd om voor scholieren een korting in het leven te roepen. Deze oproep werd breed door de Staten gesteund en is nu een feit. “Altijd vrij Fryslân scholier” heet het betreffende reisproduct. Heel fijn voor die kinderen die na de herfstvakantie met de bus naar school gaan.

Binnen Fryslân zagen we, los van de vraag hoe de prijzen van de afgelopen jaren zich ontwikkeld hebben, forse verschillen bij de reiskosten van middelbare scholieren. Met de invoering van het OV-chip systeem in de hele provincie was een middelbare scholier in Fryslân -die eerder met een 3-sterren maandabonnement kon reizen- nu per maand 20% tot 25% duurder uit met een OV-chipkaart. Veel scholieren uit plattelandskernen moeten 15-20 kilometer of nog meer naar hun middelbare school fietsen. In de wintermaanden en bij slecht weer vallen velen terug op de bus. De bereikbaarheid van onderwijs is een essentiële factor voor de leefbaarheid van plattelandsgebieden.

Statenlid Ursi Frehner: “Het is belangrijk dat kinderen in de buitengebieden betaalbaar en veilig naar school kunnen. Daarom zijn wij heel blij dat de gedeputeerde onze vraag voor een scholierenabonnement heeft uitgevoerd. Zo voorkomen we dat de kosten van vervoer de keuze voor een opleiding negatief beïnvloedt en houden we de krimpgevoelige kernen aantrekkelijker voor gezinnen.”