donderdag 25 oktober 2018

D66 Fryslân lijsttrekker Romke de Jong

Mijn naam is Romke de Jong, 33 jaar en heit van Nanne (4) en partner van Wendel Mare (25). Met uitzondering van mijn studietijd in Groningen (commerciële economie) woon ik al mijn hele leven in het mooie Gorredijk tussen Heerenveen en Drachten. Een prachtig woondorp zoals we er vele hebben in Friesland. In het dagelijks leven ben ik ondernemer en directeur van De Jongs IJsfabriek. Als Fries ben ik gek op schaatsen zowel in Thialf als op natuurijs.

Politiek
Vanaf mijn 18e  ben ik lid van D66 (en daarvoor van de Jonge Democraten). In 2010 ben ik als lijsttrekker van D66 in de raad van Opsterland verkozen. Ik heb mij bijna 8 jaar als volksvertegenwoordiger sterk gemaakt voor een groene en vitale gemeente. 4 jaar in de oppositie om daarna na verkiezingswinst de coalitie in te gaan.

Fryslân
Meer dan ooit telt nu de visie voor later. Om Friesland mooi en leefbaar te houden voor de volgende generaties moeten we nu keuzes maken. Het klimaat en natuur zijn onze absolute speerpunten. De blik vooruit, nieuwsgierig naar de toekomst. De tijd staat niet stil.

In 2040 is Friesland koploper als het gaat om circulaire economie en is Fryslân energieneutraal. In onze provincie wordt grondgebonden geboerd, met een kruidenrijk graslandschap en aandacht voor bijen en weidevogels. Waar agrarisch ondernemers samenwerken met lokale producenten om mooie en lekkere, eerlijke, producten te maken. Huiseigenaren hebben via speciale regelingen zonnepanelen op de daken geplaatst.

We zijn al ver met waterstofenergie die we zelf opwekken en door onze voormalige gasleidingen naar onze huizen wordt getransporteerd. Onze bedrijven werken zoveel mogelijk fossielvrij en daardoor kunnen we veel en goed werk houden in onze provincie. Met onze mooie meren, bossen in de Zuidoosthoek, de nieuw aangelegde fietssnelwegen een groot netwerk van wandelroutes en ons rijke culturele aanbod blijft Friesland DÉ provincie om je vakantie te vieren. Of om je te vestigen.

Onze kinderen groeien op in een provincie waar de natuur weer als vanouds groeit en bloeit, waar middelbare scholen van alle niveaus per fiets of elektrische bus goed bereikbaar zijn en met innovatieplatformen voor WO, HBO en MBO opleidingen waar vraagstukken van Friese ondernemingen worden onderzocht.

En als de zon ondergaat, reflecterend op het Friese water, dan besef ik hoe fijn het is om hier te wonen. Nu en in de toekomst. En die toekomst maak ik graag samen met u de komende jaren.

Romke de Jong
Lijsttrekker D66 Fryslân