woensdag 8 maart 2017

Internationale Vrouwendag

Op 8 maart is het Internationale Vrouwendag. Dan herdenken we dat vrouwelijke textielarbeiders op 8 maart 1908 in New York voor hun rechten opkwamen. Aanleiding waren de slechte arbeidsomstandigheden waaronder zij hun werk verrichten. Stemrecht hadden vrouwen toen nog niet, dus de straat op en in staking gaan waren de enige vorm waarin ze indertijd hun mening konden uiten.

Inmiddels zijn we een ruim een eeuw verder. De vraag of we Internationale Vrouwendag nog moeten vieren doet zich bijna elk jaar rond 8 maart voor. De jongere generatie loopt er niet meer warm voor en veel mensen vinden dat er in de westerse samenleving helemaal geen sprake meer is van een achtergestelde positie van vrouwen.

Toch hoorde ik vorige week een Poolse parlementariër in het radioprogramma ‘De Ochtend’ beweren dat het vanzelfsprekend is dat vrouwen minder verdienen. Omdat ze zwakker, kleiner en minder intelligent zijn dan mannen, zei hij. En schafte Donald Trump kort na zijn aantreden de financiële ondersteuning aan gezondheidsorganisaties af die zich sterk maken voor abortus. En aan de andere kant van het spectrum pleit GroenLinks lijsttrekker Jesse Klaver voor een vrouwenquotum voor het geval hij een kabinet mag vormen.

Wat is het gemeenschappelijk element deze tussen ogenschijnlijk willekeurige greep uit deze recente berichten uit de media? Dat ze allemaal gaan over mannen, die vinden dat zij mogen beslissen over het leven van vrouwen. En waarom? Omdat ze een onderscheid maken tussen mensen. Omdat ze mensen verdelen in groepen; in dit geval op grond van sekse.

Maar zo’n indeling wordt ook gemaakt op basis van seksuele geaardheid, huidskleur, afkomst of religie. Dit onderscheid creëert hiërarchie en rechtvaardigt superioriteit. Het is in de huidige tijd bijna naïef om op grond hiervan de Internationale Vrouwendag in stand te houden. Toch doe ik het. Omdat ik het onverteerbaar vind dat er in onze samenleving steeds meer stemmen opgaan om mensen in hokjes te drukken en dat als rechtvaardiging te gebruiken om hen als minderwaardig weg te zetten. Om dit tegen te gaan moeten we Internationale Vrouwendag blijven vieren. Niet alleen voor de positie van de vrouw, maar voor diversiteit in de breedste zin van het woord.